
Krajina bez futbalových koreňov? Už dávno nie
USA boli dlho považované za krajinu, kde futbal (alebo “soccer”) hrá druhé husle. Miestni športoví fanúšikovia boli zvyknutí na NFL, MLB či NBA – súťaže s tradíciou, kultúrou a miliardovými divákmi. Ale FIFA Club World Cup 2025 ukázal, že Amerika sa mení. A že futbal sa stal súčasťou tejto zmeny.
Turnaj, ktorý privítal 32 najlepších klubov sveta, otestoval americkú pripravenosť na skutočne globálne futbalové podujatie. A výsledok prekvapil. Nielen divákov, ale aj samotných hráčov a komentátorov.
Plné tribúny, nadšení fanúšikovia
Počas turnaja bolo množstvo zápasov vypredaných. Miami, Atlanta, Seattle, Dallas – štadióny sa zaplnili nielen zahraničnými fanúšikmi, ale aj domácimi obyvateľmi. A čo bolo najprekvapivejšie? Ich nadšenie.
Americkí fanúšikovia boli hluční, zapojení, emotívni. Možno nepoznali históriu klubov ako Al Ahly, Palmeiras či Al-Hilal, ale dokázali sa pre ne nadchnúť. Nosili farby, učili sa pokriky a zapájali sa do mexických vĺn bez toho, aby čakali na pokyn.
Futbal v americkom štýle: viac šou, menej tradície
Američania nepoznajú výjazdy vlakom, pivné stánky pred štadiónmi alebo ultra kultúru. Namiesto toho ponúkajú niečo iné – šou. Každý zápas bol sprevádzaný programom – svetelné efekty, polčasové koncerty, rodinné zóny so zábavou pre deti.
Pre niektorých tradičných európskych fanúšikov to môže pôsobiť ako cirkus. Ale má to svoje čaro. Atmosféra na štadiónoch bola priateľská, inkluzívna a bezpečná. Pre Američanov je futbal zážitkom – nie len súťažou.
Zápasy ako spoločenské udalosti
Zaujímavým aspektom bolo, že pre mnohých Američanov bol futbal úplne nový objav. Po prvýkrát naživo videli hráčov ako Vinícius Jr., Bernardo Silva či Lautaro Martínez. Reakcie boli silné – deti si hľadali vzory, dospelí zisťovali, že futbal môže byť rovnako dramatický ako finále NBA.
Mnohé rodiny prišli na zápasy ako na výlet – s piknikom, s deťmi, so širokou komunitou. V hľadisku sa tlieskalo, niekedy skandovalo, ale vždy s rešpektom. Tí, čo prišli s predsudkami, odchádzali prekvapení a očarení.
Vplyv MLS a príbeh Inter Miami
Nemalý podiel na tom všetkom má Major League Soccer. Liga, ktorá roky bojovala o relevanciu, sa pomaly, ale iste etablovala. A príchod hviezd ako Lionel Messi jej dodal na dôveryhodnosti.
Inter Miami sa počas MS klubov stal jedným z najviac sledovaných klubov sveta. Rovnako ako jeho zápasy v MLS – ktoré si prvýkrát začali predplácať diváci na celom svete. A práve to ukázalo Američanom, že „ich“ futbal môže byť súčasťou niečoho globálneho.
Čo by zaujalo Slováka v americkom hľadisku?
Slovenský fanúšik by sa na americkom zápase možno čudoval. Namiesto hlasitých choreografií – detské sprievody. Namiesto sparťanského „zborového“ fandenia – mexické vlny. Ale to neznamená, že by sa tam necítil dobre.
Americká verzia futbalu je iná – viac otvorená, menej vážna, ale zároveň stále s rovnakou vášňou. Pre Slováka, ktorý vyrastal na Ligách majstrov, to môže byť osviežujúca skúsenosť. A pre Američana môže byť európsky štýl zase fascinujúcim objavom.
Futbal v USA má budúcnosť
MS klubov 2025 preukázalo, že Spojené štáty sú pripravené na najväčšie futbalové výzvy. A že futbal nie je len európska alebo juhoamerická záležitosť. V krajine kontrastov našiel nový domov – s inými pravidlami, iným štýlom, ale s rovnakou dušou.
O sponzoroch
Turnaj FIFA Club World Cup 2025 by nebol možný bez silnej podpory partnerov. Hlavnými sponzormi boli Adidas, Coca-Cola, Visa, Wanda Group, Qatar Airways, Hyundai-Kia a technologický gigant Hisense (Gorenje). Vďaka ich spolupráci sa podujatie odohralo vo vysokej kvalite a zasiahlo milióny fanúšikov po celom svete – na štadiónoch aj pri obrazovkách.