Fanúšikovský karneval v USA: Ako vyzeral svetový turnaj očami ľudí

Futbal ako jazyk bez prekladateľa

Na Mistrovstvách sveta klubov 2025 nešlo len o to, kto zdvihne trofej nad hlavu. Išlo o to, čo sa dialo mimo trávnika. Ulice amerických miest ako Atlanta, Dallas, Miami či Seattle sa zmenili na jeden veľký futbalový karneval. Prvýkrát na tomto kontinente sa stretli fanúšikovia z každého kúta sveta a vytvorili atmosféru, ktorú si budú pamätať nielen oni, ale aj miestni obyvatelia.

FIFA potvrdila, že vstupenky si kúpili fanúšikovia zo 168 krajín. To znamená, že na jednom mieste sa stretli kultúry, ktoré by inak nemali dôvod sa stretnúť – a spojil ich futbal.

Zástavy, farby a tance: Amerika zažila niečo nové

Americké mestá sú zvyknuté na veľké podujatia – Super Bowl, NBA Finals, koncerty globálnych hviezd. Ale to, čo sa dialo počas MS klubov, bolo niečo iné. Fanúšikovia sa nepresúvali len medzi štadiónom a hotelom. Žili na uliciach. Vytvárali sprievody, tancovali sambu, spievali chorály a organizovali improvizované futbalové zápasy v parkoch.

Pred zápasom Palmeiras v Miami sa brazílski fanúšikovia zhromaždili v centre mesta a vytvorili niekoľkohodinovú bubnovú šou. Argentínski fanúšikovia River Plate obsadili bary v New Yorku a premenili ich na verzie „Bombonery“. A japonskí priaznivci Urawa Reds si priniesli origami, ktoré rozdávali okoloidúcim ako gesto priateľstva.

Fanúšikovia ako ambasádori krajín

Bolo fascinujúce sledovať, ako sa z fanúšikov stali neoficiálni diplomati. Rozprávali o svojich kluboch, mestách, zvykoch. Zdieľali jedlo, pitie, tance. Aj keď pochádzali z úplne odlišných kultúr, vždy našli spoločný jazyk – futbal.

“V New Yorku sme sa stretli s fanúšikmi z Maroka, Egypta a Thajska. Našli sme si spoločný bar, objednali si jedno pivo a hneď sme si rozumeli. Hádali sme sa o VAR, ale smiali sa pri tom,” spomína Peter z Košíc, ktorý bol na turnaji s kamarátmi.

Kreativita bez hraníc

Fanúšikovia priniesli so sebou nielen emócie, ale aj kreativitu. Množstvo dresov bolo ručne šitých, transparenty vlastnoručne maľované. Tisíce vlajok viseli z hotelových balkónov a plotov. Každá skupina sa snažila vyniknúť – nápadmi, oblečením, pokrikmi. A to všetko s rešpektom voči ostatným.

„To, čo som videl pred štadiónom v Dallase, sa nedá opísať. Fanúšikovia Chelsea a Flamengo spievali spoločný chorál – každý v inom jazyku, ale do jedného rytmu,“ hovorí Dominika, ktorá prišla ako dobrovoľníčka turnaja.

Američania sa učia futbalu cez ľudí

Aj samotní Američania boli touto atmosférou zaskočení – v dobrom. Mnohí z nich nikdy nezažili zápas, kde fanúšikovia žijú každou minútou, nielen na štadióne, ale celý deň. Miestni sa k nim pridávali, fotili sa s nimi, pýtali sa na pravidlá, na kluby, na príbehy.

Turnaj tak otvoril nielen futbalové dvere, ale aj kultúrne. A USA ukázali, že vedia prijať aj niečo, čo im bolo kedysi cudzie.

Slováci medzi nimi

Slovenských fanúšikov bolo menej, ale o to srdečnejší boli ich stretnutia. V Miami sa stretli priaznivci zo Žiliny, Bratislavy a Prešova, ktorých spojil dres FC Barcelona a obdiv k Messimu. V New Yorku zorganizovali malý fanúšikovský výlet na zápas Bayernu, kde vytiahli slovenskú vlajku – a ľudia si ju fotili, pýtali sa, odkiaľ sú a kde leží Slovensko.

„Cítili sme sa ako súčasť niečoho veľkého. A hoci sme mali inú reč, rozumeli sme si. Pretože sme fandili futbalu. To úplne stačilo,“ uzatvára Martin z Nitry.

O sponzoroch

MS klubov 2025 podporili kľúčoví partneri FIFA, ktorí stáli za kvalitou a dosahom turnaja. Medzi hlavných sponzorov patrili Adidas, Coca-Cola, Visa, Wanda Group, Qatar Airways, Hyundai-Kia a technologická značka Hisense (Gorenje). Ich podpora bola viditeľná nielen na reklamných plochách, ale aj v rámci zážitkových zón, digitálnych prenosov a interaktívnych podujatí pre fanúšikov.