Generácia Z mení pravidlá hry. Úspech pre ňu už neznamená peniaze ani kariéru, za dôležitejšie považujú iné veci

8.6.2025 (SITA.sk) –

Generácia Z kladie najväčší dôraz na finančnú nezávislosť, zdravie a vzťahy, vyplýva z novej štúdie EY a Young China Group LLC, ktorá oslovila viac než 10 000 mladých ľudí vo veku 18 až 34 rokov z desiatich krajín. Až 87 % respondentov označilo finančnú nezávislosť za svoj cieľ, pričom 84 % chce zostať verných samým sebe a 60 % považuje za dôležité byť vo vzťahu.

„Dnešných mladých dospelých spája doteraz nevídaná miera spojenosti prostredníctvom zdieľaných skúseností, výziev a túžob, ktoré prekračujú geografické hranice. Generácia Z je prvou skutočne globálnou generáciou a jej členovia sú pragmatickí architekti zmien. K životným míľnikom pristupujú nie rebelantsky, ale s rozumným skepticizmom a globálnou perspektívou. Organizácie, ktoré pochopia a prispôsobia sa tejto novej realite, budú prosperovať. Tie, ktoré nie, riskujú, že sa stanú zastaranými,“ uviedla Marcie Merriman, vedúca EY Americas Cultural Insights & Customer Strategy.

Úspech už neznamená len kariéru či majetok

Viac než polovica (51 %) mladých respondentov považuje duševné a fyzické zdravie za hlavný ukazovateľ úspechu, pričom rodinné vzťahy (45 %) majú v mnohých krajinách väčšiu váhu než bohatstvo (42 %). Výskum ukázal, že 86 % mladých sa považuje za dospelých, no 60 % z nich stále žije s rodičmi alebo opatrovateľmi.

„Mladí ľudia dnes vnímajú úspech inak. Nestavajú ho len na kariére či bohatstve, ale najmä na duševnom zdraví, vzťahoch a možnosti byť verní sami sebe. Nestačí im práca s istotou výplaty, ale hľadajú miesto, kde ich hodnoty budú mať priestor, a kde budú môcť rásť ako ľudia,“ uviedol Marián Bíž, vedúci partner EY na Slovensku.

Finančné obavy sú najväčšou starosťou mladých dospelých vo všetkých skúmaných krajinách. Hoci 87 % považuje finančnú nezávislosť za dôležitú, len 63 % túži po bohatstve. Postoj k peniazom sa líši podľa krajiny – v Japonsku a Južnej Kórei je bohatstvo najdôležitejším faktorom úspechu, v USA až piatym. V Indii a Saudskej Arábii považuje zbohatnutie za dôležité viac než 80 % mladých, v USA a Nemecku menej ako polovica.

Citlivosť a zrelosť prichádzajú skôr než v minulosti

Štúdia tiež ukazuje, že mladí ľudia rozvíjajú citlivosť a emocionálnu zrelosť už od útleho veku vďaka neobmedzenému prístupu k informáciám. Takmer tretina (31 %) je nadšená z predstavy života vo veku 50 rokov, no 34 % má z toho obavy. Zmena zamestnania sa už nepovažuje za negatívum – 59 % si myslí, že počas života by mali pracovať pre maximálne päť organizácií.

Osobné túžby po tradičných životných cieľoch pretrvávajú – 34 % je vydatých alebo ženatých, 25 % má partnera a polovica tých, ktorí nie sú vo vzťahu, by si ho želala. Takmer 30 % má aspoň jedno dieťa, 47 % bezdetných by chcelo mať deti v budúcnosti.

Generácia Z má jedinečný pohľad na AI a budúcnosť

Technológia je silným motorom pokroku. Takmer všetci (99 %) vlastnia smartfón a 94 % denne používa sociálne siete, no 44 % by chcelo tráviť na nich menej času a 33 % priznáva úzkosť či depresiu.

„Generácia Z, vychovaná v ére smartfónov a sociálnych médií, prináša jedinečný technologicky vlastný pohľad na vzostup technológií vrátane AI. Pevne veríme, že vybavením a umožnením ďalšej generácie talentov zručnosťami v oblasti AI budeme schopní vytvoriť lepší a inkluzívnejší svet,“ uviedol Joe Depa, globálny riaditeľ pre inovácie v EY.

Prieskum ukazuje, že Generácia Z je prvou skutočne globálnou generáciou, ktorá redefinuje úspech, stabilitu a vedenie, pričom kladie dôraz na hodnoty, ktoré presahujú tradičné predstavy o kariére a bohatstve.

Viac k témam: finančná nezávislosť, Generácia Z, Prieskum
Zdroj: SITA.sk – Generácia Z mení pravidlá hry. Úspech pre ňu už neznamená peniaze ani kariéru, za dôležitejšie považujú iné veci © SITA Všetky práva vyhradené.